Mindmapworkshop midden- en bovenbouw leerlingen
Een mindmap is hét leermiddel in de midden- en bovenbouw, zeker voor kinderen met dyslexie en beelddenkers. Ook kinderen, die geen structuur in een tekst zien of die chaotisch zijn is mindmappen een perfect middel om gedachten en teksten te structureren en overzichtelijk te maken. Het schoolsysteem is gericht op de talige kant. Hierdoor wordt alleen de linker hersenhelft geprikkeld. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer er gebruik wordt gemaakt van én de linker én de rechter hersenhelft, door bv. verbindingen en afbeeldingen te gebruiken, er beter geleerd en onthouden wordt.
Deze workshop is er dan ook op gericht om de leerlingen te leren mindmappen, zodat de mindmap als leermiddel kan worden gebruikt bij het maken van schooltaken of huiswerk.
De les (De workshop bestaat uit 1 les.)
Les 1 (1,5 uur):
- Hoe denken en leren wij?
- Wat is mindmappen en waarom is het een goed leermiddel?
- De regels en afspraken.
- Zelf aan de slag met het maken van een mindmap op papier.
Eventueel kan er een vervolg les komen, waarin de leerlingen geleerd wordt een tekst in een mindmap te zetten.